
Po dolgih urah učenja cestno prometnih predpisov in vožnje z inštruktorjem ima voznik začetnik v žepu vozniško dovoljenje. To se čuti kot velika zmaga, pa vendar še ne pomeni konec dolge in naporne poti. Kdo je sploh voznik začetnik? In kaj mora storiti, da podaljša veljavnost svojega dobro zasluženega vozniškega dovoljenja po dopolnjenem 21. letu starosti oz. v dveh letih od pridobitve vozniškega dovoljenja? Kaj sploh obsega t. i. varna vožnja? In koliko stane? Kdaj in kje jo lahko opravljamo? Kako se nanjo sploh lahko pripravimo? Kje se lahko nanjo prijavimo? Berite dalje.
Čemu je sploh namenjen program varne vožnje in zakaj je obvezen?
Verjetno ste že slišali kakšno variacijo stavka “v prometu nismo sami”. Čeprav se ta fraza sliši zguljeno, je vendar resnična. Nikakor si ne želimo, da bi se mi ali naši bližnji kdaj znašli v prometni nesreči zaradi človeške napake, saj so mnoge posledice lahko nepopravljive in pustijo življenjske posledice na zdravju, ali pa celo smrt. Vse prometne nesreče se ne zgodijo zaradi vožnje pod vplivom alkohola ali drugih substanc, utrujenosti ali uporabe mobilnega telefona; včasih se preprosto zgodi, da je voznik soočen z nenadno krizno situacijo in v paniki reagira napačno, prepočasi ali preveč impulzivno. Varna vožnja je namenjena prav temu: da se v nadzorovanem okolju, v katerem si lahko brez posledic za svoje in tuje zdravje ter avtomobil privoščite napake in se soočite s serijo kriznih in težkih situacij, ki se lahko pripetijo med vožnjo.
Med pripravami na vozniški izpit, ko se vozite z inštruktorjem po svojem lokalnem okolju, pač ni mogoče, da bi izkusili vse te napete scenarije, saj okolje ni nadzorovano in varno. Primerne okoliščine so samo na poligonu, kjer se izvaja program varne vožnje. Ta je lahko zaradi svoje namembnosti pravzaprav tudi precej zabaven in celo adrenalinski, zato varne vožnje ne jemljite kot neprijetnost, ampak priložnost, da se naučite nekaj novega in hkrati preživite prav zabaven in adrenalina poln dan. Med praktičnim delom boste vadili slalom, se umikali oviram, se spopadali s težkimi ovinki, zanašanjem in zaviranjem! Pa naj še kdo reče, da to ni zabavno.
Varna vožnja je nujna za vse voznike začetnike
Voznik začetnik je voznik dve leti po pridobitvi vozniškega dovoljenja. Vozniško dovoljenje se izda z veljavnostjo do dopolnjenega 21. leta starosti oz. dve leti po pridobitvi vozniškega dovoljenja. Za podaljšanje mora takšen voznik začetnik opraviti program dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov in predložiti potrdilo o opravljenem dodatnem usposabljanju voznikov začetnikov.
Koliko stane varna vožnja?
Varna vožnja vas bo stala 125 EUR.
Kaj mora voznik začetnik sploh storiti v praksi, da se mu lahko podaljša vozniško dovoljenje po preteku dveh let oz. dopolnjenem 21. letu starosti?
Vozniki začetniki morajo opraviti program vadbe varne vožnje, ki obsega teoretični in praktični del (vožnjo na poligonu), poleg tega pa se morajo udeležiti tudi skupinske delavnice.
Kam se lahko voznik začetnik napoti na varno vožnjo?
AMZS ima na Vranskem sodoben in inovativen Center varne vožnje, kjer lahko opravite zakonsko predpisane programe dodatnega usposabljanja.
Kdaj se lahko voznik začetnik loti programa dodatnega usposabljanja?
Ne bi bilo smiselno, da se varna vožnja opravi takoj po tem, ko voznik začetnik pridobi vozniško dovoljenje; preteči mora vsaj 6 mesecev. Zakonsko predpisane programe dodatnega usposabljanja morajo vozniki začetniki opraviti v roku dveh let od pridobitve vozniškega dovoljenja.
Kaj morajo vozniki začetniki sploh prinesti na usposabljanje?
Ključno je seveda, da s seboj prinesejo svoje veljavno vozniško dovoljenje. Poleg tega morajo prinesti tudi karton voznika začetnika; tega so dobili, ko so prevzeli svoje vozniško dovoljenje. Če so ga slučajno kam založili, si ga lahko natisnejo tukaj: Karton voznika začetnika.
Kaj vse sploh obsega program dodatnega usposabljanja?
Dobra stvar je, da usposabljanje ne traja dolgo; v enem dnevu je že vsega konec. Pa vendar je zelo intenzivno, saj traja kar 10 šolskih ur, torej 10 x 45 minut. Vmes imate nekaj časa, da se odpočijete in okrepite med odmorom za kosilo.
Ali se lahko med praktičnim delom vozniki začetniki vozijo s svojimi vozili?
Da. Vozniki začetniki se poligona udeležijo s svojimi vozili, kar je velika prednost, saj je vsak voznik svojega vozila bolj vajen kot tujega.
Od teorije do prakse – kako poteka varna vožnja
Program dodatnega usposabljanja je sestavljen iz treh glavnih enot: teoretične osnove, praktičnega dela in skupinske delavnice. Da bi opravili program, se morate udeležiti vseh treh.
Teoretični del – vse, kar morate vedeti, preden boste sedli za volan
Teoretični del usposabljanja traja eno šolsko uro oz. 45 minut, v njem pa boste obdelali težave, s katerimi se vozniki soočajo na cesti v praksi. Pomembno je, da se boste v teoriji seznanili z različnimi uporabnimi tehnikami zaviranja v sili, možnimi reakcijami vozila pri vožnji skozi ovinek, delovanjem fizikalnih zakonitosti vožnje ter tehniko pravilnega upravljanja vozila in varnostnih naprav v vozilu.
Praktični del – preizkušanje znanja na terenu
Praktični del usposabljanja traja 6 pedagoških ur, torej 6 x 45 minut. To je morda najbolj zabaven in interaktiven del usposabljanja, saj se boste med njim lahko vozili po pologonu, ki bo preizkušal vaše zmogljivosti, reflekse, pozornost in na novo pridobljeno znanje v varnem in nadzorovanem okolju.
Na poligonu vozniki začetniki izvedejo več praktičnih vaj pod nadzorom inštruktorja, ki je z udeleženci več čas v zvezi preko prenosne radijske postaje. Pred vsako vajo inštruktor najprej razloži, kako jo je treba izvesti, nato pa tudi pokaže pravilno izvedbo s svojim vozilom. Nato vrsta pride na udeležence, ki morajo natančno slediti inštruktorjevim navodilom in izvesti vajo. Inštruktor pri tem spremlja vsak njihov gib in jim sproti daje navodila za izboljšanje izvedbe vaje. Po koncu vsake vaje se vozniki začetniki z inštruktorjem pogovorijo o tem, kaj so se iz nje naučili, in zastavijo morebitna vprašanja.


